*

ReijoVuorento Reilu ja oikeudenmukainen stadi

Suomi myyntikuntoon.

 

Suomea laitetaan nyt kuntoon - myyntikuntoon. Pohjoismaisesta mallista ja sen kehittämisestä maan hallitus ei puhu, koska on sen hylännyt ja valinnut tien, joka vie Suomen siitä yhä kauemmaksi.

Menestyksekkään pohjoismaisen hyvinvointimallin peruspilarit ovat palvelujen tasa-arvoinen saatavuus, rahoituksen yhteisvastuu ja päätöksenteko lähellä kuntalaista.

Suomen sote on ollut ja on menestystarina niin taloudellisesti kuin toiminnallisesti. Menomme ovat pohjoismaisittain alhaiset ja tutkimusten mukaan 90 % kansalaisista on tyytyväisiä kuntansa sote - palveluihin - lienee maailmanennätys. Erikoissairaanhoito on maailmankin mitassa toteutettu hyvin ja edullisesti. Ongelmia sen sijaan on perusterveydenhuollossa ja eräiden väestöryhmien terveyseroissa. Niiden ratkaisemiseksi hallitus esittää nyt uuden hallinnon perustamista ja siirtymistä markkinavetoiseen malliin, jollaista ei ole Pohjolassa eikä muuallakaan - siis missään päin maailmaa - aiemmin testattu.

Muissa pohjoismaissa hallinnon ja palvelujen uudistukset ovat lähteneet ja lähtevät läheisyysperiaatteesta. Palveluiden, jotka ovat lähellä ihmistä, päätöksetkin tulee tehdä lähellä. Tämän johdosta niin Tanskassa kuin Ruotsissakin uudistusten lähtökohtana on ollut paikallisen itsehallinnon ja kuntien vahvistaminen.

Tanskassa on 5 aluetta, jotka hoitavat sairaalatoiminnan tavoitteena 20 supersairaalaa. Kunnat vastaavat pääosin peruspalveluista samalla kun ne rahoittavat viidenneksen alueiden menoista. Kunnille on luotu kannustimet hoitaa esim. ikäihmisten palvelut niin hyvin, että erityistaso voi keskittyä oman toimintansa kehittämiseen. Ruotsin sote - uudistus julkistettiin vuosi sitten. Siinä maakunnilta siirretään osa terveydenhuollosta Tanskan tapaan peruskunnille vahvistamaan kuntien vastuulla olevia vanhuspalveluja.

Missään maassa maailmassa ei ole lähdetty siitä, että vaikkapa kardiologia ja neuvolatoiminta laitetaan hallinnollisesti samaan organisaatioon. Sote - integraatio on tärkeä ja erityisesti harvemmin asutuilla alueilla siitä on saatavissa hyötyjä, kuten Eksoten ja Siun Soten esimerkit osoittavat. Olennaista on, että näin toimien kunnat ovat itse luoneet yhteistyön muodot joita kehitetään. Tähän kokonaisuuteen voidaan toki liittää myös aluekuntavaalit, jos niin halutaan- olennaista on asukkaan itsehallinto.

Hallituksen mallissa itsehallinnosta ei ole jäljellä kuin muodolliset maakuntavaalit. Muutoin se on valtion aluehallintoa, jossa valtion keskushallinto ohjaa rahoja ja toimintoja. Jopa alueen asukkaiden varoilla rakennetut sairaanhoitopiirien rakennukset siirretään korvauksetta uusille vallanpitäjille.

Kuntien nyt hyvin toimivat yhteistyörakenteet puretaan, omaisuutta pakkolunastetaan, henkilöstö pakkosiirretään ja sitten pakkoyhtiöitetään. Tällaista ei ole Pohjoismaissa koskaan koettu riippumatta hallitusten väristä eri maissa.

Myös hallintomalliksi koetetaan pakottaa sama niin Kainuuseen kuin Uudellemaalle. Uudistusta viedään pikkukuntien ehdoilla ja se näkyy. Yksin Helsinki on suurempi kuin yksikään toinen maakunta Uudenmaan jälkeen. Eikö Helsingillä tai vaikkapa Turulla, Espoolla tai Vantaalla ole riittäviä hartioita hoitaa edes neuvolatoimintaa?

Muissa pohjoismaissa ei edes keskustella yhtiöittämispakosta, koska sellaiseen ei mikään velvoita - ei ainakaan EU.  Se on maan hallituksen ideologinen valinta, kun Suomea laitetaan myyntikuntoon ja isommat kunnat kyykyyn huippuna se, että lailla erikseen estetään kuntia tuottamasta sote - palveluja edes yhtiömuodossa!

Valinnanmahdollisuuksia tulee lisätä, vaikka ne jo nyt ovat pohjoismaisittain laajat, kun yksityisten ja kolmannen sektorin osuus hoivasta ja hoidosta on jo tällä hetkellä meillä pohjoismaiden suurin.

Järjestäjän ja tuottajan erottamisesta saadut kokemukset ovat kaikkialla niin huonot, että siitä on lähes kaikkialla luovuttu ja siirrytty kohti eri toimijoiden kumppanuutta. Maan hallitus on tältäkin osin jälkijunassa.

Odotettavissa on kaikkien aikojen sote - kaaos, kun yhteiset hyvinvointipalvelut myydään markkinoille. Kela:n ongelmat ovat tästä vain alkusoittoa.

Kuntalaisten kannalta parempi olisi pitäytyä pohjoismaisessa yhteisvastuun mallissa sitä kehittäen - emme todellakaan tarvitse Uudellemaalle tällaista ns. sote - uudistusta. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän marttiissakainen kuva
Martti Issakainen

Monet muistavat kun Suomi laitettiin EU-kuntoon 1990-luvulla tunnetuin seurauksin. Neljä vuotta lamaa ja konkurssiaalto sekä yrittäjien ja heidän takaajiensa tuhannet itsemurhat. Milloinkahan sen katastrofin todelliset syylliset joutuvat vastuuseen tai ainakin "häpeäpaaluun"?
Onko nyt vuorossa Suomen laittamien EU:n liittovaltiokuntoon. Hyvin toimivaksi muutoskaavaksi on todettu aiemminkin: ensin kunnon talouskriisi, jonka jälkeen nopea muutos. Jäljet pelottavat.

Toimituksen poiminnat